A nyári intim területen jelentkező, leginkább hölgyeket érintő fertőzéseket, leggyakrabban nem kívülről bevitt kórokozók vagy szexuális úton terjedő fertőzések okozzák csak egyszerűen a hüvely normál baktérium flórájának felborulása.

A hüvely pH-ja enyhén savas melyben lactobacillusok élnek, ezek alkotják a normál flórát. A meleg nedves, fülledt környezet lúgos irányba tolja el a pH-t, ami a Lactobacillus számának csökkenéséhez vezet és kedvez a kórokozók elszaporodásának. A teljességhez hozzátartozik, hogy nem csak a nedvesség vagy a hőmérséklet okozhatja a kórokozók elszaporodását, hanem akár tisztasági betét folyamatos alkalmazása, borotválkozás, túlzott vegyszeres tisztálkodás, vagy épp vannak olyan nők, akik csak egyszerűen hajlamosabbak ilyen fertőzésekre és a flóra felborulásra. A gombák és baktériumok a hüvelyben alapból is élő normál flórát alkotó élőlények, amelyek egyensúlyban élnek egymással, a probléma ha ez az egyensúly borul fel, mert akkor az elszaporodó kórokozó kialakítja a fertőzésre jellemző tüneteket.

A hölgyek több mint ¾-edét érinti élete során legalább egyszer valamilyen hüvelyi fertőzés. Ezek általában kellemetlen viszketéssel, égő érzéssel, és hüvelyi folyással járnak. Nyáron a fokozott verejtékezés és a strandolás alkalmával hordott nedves fürdőruha megsokszorozza a problémás esetek számát.

Gombás és bakteriális hüvelyi fertőzés között leegyszerűsítve egy-két tünet alapján különbséget tudunk tenni.

Gombás fertőzés általában erős égő érzéssel és viszketéssel jár, fehér túrós hüvely váladékkal, ami rendszerint szagtalan vagy egyáltalán nem kellemetlen szagú. Előfordul fehér hígabb folyás is, ez jelezhet normál állapotot is de ha társul hozzá az előbb leírt kellemetlen érzés, akkor gyanakodhatunk gombás fertőzésre.

Bakteriális fertőzés esetén a legszembetűnőbb különbség, hogy a hüvelyi váladék szürkés, tejszerű és kifejezetten kellemetlen vagy halszagú. Irritáció viszketés rendszerint nem annyira kellemetlen mint gombás esetben. Ez trichomonas fertőzés esetében nem teljesen igaz, itt erős égő, fájó érzés tapasztalható és a vizelés is fájdalmas. A folyás ez esetben zöldes sárgás, habos és ragacsos.

Kezelés tekintetében gombás fertőzéseket általában vény nélküli készítményekkel is tudunk kezelni, de bakteriális esetben, vagyis a fent leírtakat tapasztalva mindenképpen érdemes felkeresni kezelő orvosunkat a megfelelő diagnózis felállításához és a terápia leghamarabbi megkezdése érdekében.

Az adott kórokozók természetesen nem csak hüvelyi úton tudnak tüneteket okozni, a húgycsövön keresztül, felfázásos tüneteket, cystitits és jó pár húgyúti fertőzést tudnak produkálni. Ezek megelőzése nagyjából egybeesik a hüvelyi fertőzések megelőzésével, ezért erre külön nem térünk ki.

Felfázásos tünetek esetén, Medveszőlőlevél, Tőzegáfonya, Mezei zsurló, Nyírfalevél, Gyermekláncfű gyökér, stb.teákat, teakeverékeket vagy D-Mannóz tartalmú készítményeket érdemes alkalmazni első tünetektől. Ezek közül van olyan készítmény, ami akár megelőzésre is alkalmas lehet. Ha a tünetek erősek, nagyon csíp a vizelet, vér is van a vizeletben, erősen görcsöl az alhasunk és ez köthető a felfázáshoz akkor orvoshoz kell fordulni.

Megelőzés:

• Nedves fürdőruha, szárazra cserélése
  • Probiotikum és megfelelő intim mosakodó  ideális mértékű használata
  • Intim mosakodók túl alkalmazásának kerülése
  • Patikában megfelelő hüvelyi fertőzés megelőző lokális készítmény vásárlása tanács alapján
  • Tisztasági betét csak indokolt esetben való alkalmazása
  • Kerüljük a műszálas fehérnemű viselését nyáron
  • Aki tudja, hogy hajlamos felfázásos megbetegedésre, a strandolás vagy utazás előtt és alatt megfelelő preventíven is alkalmazható készítmény alkalmazása

Irodalom jegyzék:

1. Csatáry-Földváry Eszter: Kis odafigyeléssel elkerülhetők a nyári intim fertőzések URL: https://semmelweis.hu/hirek/2023/07/12/kis-odafigyelessel-elkerulhetok-a-nyari-intim-fertozesek/

1. Perl Kitti: A nyári intim fertőzések megelőzhetők: mutatjuk, hogyan URL: https://www.hazipatika.com/napi_egeszseg/noi_bajok/cikkek/a-nyari-intim-fertozesek-megelozhetok-mutatjuk-hogyan

Dr. Bank Péter