A megfázás, a nátha gyakori vírusos eredetű megbetegedés, amely leggyakrabban az őszi, téli időszakban fordul elő. A nátha a felső légutak heveny, fertőző gyulladásos megbetegedése, amely a légcsőre és a hörgőkre is ráterjedhet.

A náthát okozó vírusok általában cseppfertőzéssel, vagyis beszéd, köhögés, tüsszentés útján terjednek. A tünetek megjelenését követő három napban a legfertőzőbb.

Tünetei: Általában hosszabb idő alatt alakulnak ki, napról-napra rosszabbul érezzük magunkat.

• Száraz, fájó torok
  • Orrfolyás, tüsszögés
  • Köhögés
  • Enyhe fejfájás, hőemelkedés
  • Fáradtság, levertség

A tünetek általában 7-10 napig tartanak, de a köhögés tovább is fenn állhat.

Lehetséges szövődményei

• Gyakori szövődmény az akut középfülgyulladás (otitis media): általában gyerekeknél fordul elő. Tünete: fülfájás, láz.
  • Asztmás jellegű fulladás: asztmás gyerekeknél asztmás rohamot tud kiváltani.
  • Melléküregek gyulladása (sinusitis): felnőtteknél, gyerekeknél egyaránt jelentkezhet.
  • Egyéb másodlagos fertőzések: garatgyulladás, tüdőgyulladás, hörgőgyulladás, gyerekeknél krupp.

A szövődmények specifikus kezelést igényelnek, a tünetek észlelésekor orvoshoz kell fordulni!

Terápia

Nincs specifikus kezelés, az antibiotikumok nem hatnak a vírusokra. Tüneti kezelésre van lehetőség, a gyógynövények hatékonyan enyhítik a megfázás tüneteit, készíthetünk belőlük teát, kombinálva is alkalmazhatjuk őket, illetve italpor formájában is elérhetőek.

• Bodzavirág (Sambuci flos): Virága flavonoidokat, illóolajat és nyálkát tartalmaz, ennek köszönhetően izzasztó, köptető hatású. Megfázásos megbetegedésben az egyik legrégebben használt alapanyag. Antioxidáns, gyulladáscsökkentő, bronchusszekréciót fokozó hatású.
  • Hársfavirág (Tiliae flos): Flavonoidokat, ilóolajat és nyálkát tartalmaz. Megfázásos megbetegedések esetén, száraz köhögés kezelésére használják. Tea formájában alkalmazzák.
  • Orvosi ziliz levél (Althaeae folium): Nyálka tartalmának köszönhetően jó bevonószer felső légúti gyulladások esetén, és száraz köhögés esetén is használják.
  • Izlandi zuzmó (Lichen islandicus): Nyálka tartalma miatt a felső légutakban bevonó nyálkaréteget képez, torokfájás kezelésére, köhögéscsillapítóként használják.
  • Lándzsás útifű levél (Plantaginis lanceolata folium): Nyálka és flavonoid tartalma miatt torokfájás kezelésére és köhögéscsillapítóként alkalmazható.
  • Csipkebogyó-áltermés (Rosae pseudo-fructus): C-vitamin tartalmának köszönhetően meghűléses megbetegedésekben alkalmazandó. Hő hatására az aszkorbinsav elbomolhat, ezért hideg áztatással készítsünk teát, és kerüljük a fém eszköz használatát.
  • Homoktövis termés (Hipopphae fructus): A Homoktövisnek kiemelkedő a C-vitamin tartalma, köhögés, megfázás esetén használatos.
  • Bíbor kasvirág virágos hajtása (Echinacea purpuraeae herba): Felhasználása jól megalapozott megfázásos megbetegedésekben, gyulladáscsökkentő és immunmoduláns hatású.
  • Kamilla virágzat (Matricariae flos): Illóolajat, nyálkát, flavonoidokat tartalmaz. Bakteriosztatikus, gyulladáscsökkentő hatású. Teaként felső légúti megbetegedésekben alkalmazható.
  • Tárnicsgyökér (Gentianae radix): Keserűanyagokat tartlmaz, roborizáló hatású.
  • Kankalin gyökér (Primula radix): Szaponin tartalma miatt köptetőként alkalmazható, fokozza a köhögési ingert.
  • Közönséges vasfű (Verbena officinalis): Köptető hatású, enyhíti a megfázás tüneteit.

Illóolajok

Leggyakrabban légúti betegségek tüneteinek csökkentésére alkalmazzák. Belégzés után felszívódnak, és a légutak nyálkahártyáján kiválasztódnak az illóolajok, eljutnak az alsó légutakba is. Antivirális, antibakteriális, gyulladáscsökkentő, expektoráns és orrnyálkahártya duzzanat csökkentő hatásuk ismert. Leggyakrabban használt illóolajok az eukaliptusz és a borsosmenta. Az eukaliptusz hatékonyabban csökkenti az orrnyálkahártya duzzanatot, mint a mentol. A borsosmenta alkalmazása 3 éves kor alatt ellenjavallt, légzésmegállást okozhat.

Megfázás elleni italpor a Herbal Swiss Hot Drink, amely 19 gyógynövényt és C-vitamint tartalmaz. Terhes és szoptató kismamák esetén is alkalmazható, 12 éves kortól ajánlott. Adagolása: 3 óránként egy tasak fogyasztása, maximum 6 alkalommal naponta.