A mozgásszervi betegségek a legelterjedtebb betegségek közé tartoznak világszerte. Bármely korcsoportot érinthetik, előfordulásuk az életkorral nő. A mozgásszervi betegségek mozgáskorlátozottsággal, fájdalommal és fizikai aktivitás csökkenésével járhatnak.

Tudta-e?

Az emberi test több, mint 300 ízülettel rendelkezik. Az ízület a szomszédos csontokat köti össze úgy, hogy biztosítja azok szabad mozgását. Az ízületek létfontosságú szerepet töltenek be a mozgásban, ezért is jelentős minden ízületi betegség, mert az élet bármely területén nehézséget okozhatnak.

A képen diagram, csontváz látható
Automatikusan generált leírás

Ízületi fájdalom tünetei: ízületi merevség, duzzanat, deformitás, bőrpír, melegségérzet, csökkent mozgásképesség.

Az ízületi megbetegedések csoportjai: gyulladásos eredetű, nem gyulladásos eredetű és kopásos megbetegedések. Gyulladás okozta ízületi megbetegedés (arthritis) a rheumatoid arthritis, a köszvény és a fertőzéses eredetű arthritis. Diagnosztizálásuk orvosi kompetencia.

Nem gyulladásos eredetű ízületi betegség a rándulás és a ficam, ezeket sérülések okozzák. Rándulás esetén legfontosabb lépés a pihentetés, a borogatás. Ha szalagszakadás áll fenn műtétre van szükség. Ficam esetén orvoshoz kell fordulni.

A porckopás és kezelése (arthrosis)

A porc mennyiségi és minőségi károsodásával járó ízületi megbetegedés, következtében az egész ízület károsodik. Gyulladásos periódusok is kísérhetik. Képalkotó eljárással diagnosztizáható a betegség.

Kezelése

A képen szöveg, képernyőkép látható
Automatikusan generált leírás

Elhízás esetén a testtömegindex csökkentése jelentősen csökkenti a fájdalmat, a gyógytorna javítja az ízületi merevséget, segíti a mozgékonyságot. Nem szteroid gyulladáscsökkentőket (NSAID), illetve orvos által felírt kortikoszteroidokat csak a gyulladásos periódusokban alkalmazzuk a mellékhatásaik miatt. Alkalmazhatunk melegkezelést, kapszaicin tartalmú kenőcsöket, illetve egyéb fájdalom és gyulladáscsökkentő kenőcsöt, bedörzsölőt lokális terápiaként.

A glükózamin és a kondroitin-szulfát a porcszövet alkotóelemei, amelyek szájon át bevihetők a szervezetünkbe. A szervezet a glükózamint az ínszalagok, a porcszövetek és az ízületi folyadék előállítására használja fel, ezáltal hozzájárulhat a porcok vastagságának és az ízületi folyadék mennyiségének megőrzéséhez. Fontos kiemelni, hogy ezek a hatóanyagok nem építik a porcszövetet, inkább a kopást lassítják, minimális rugalmasságot adnak vissza. Hiánya ízületi fájdalmakat, ízületi és izommerevséget okozhat. A glükózamin alatt legtöbb esetben glükózamin-szulfátot értünk, ebben a formában könnyen emészthető, és jól felszívódik. Megfelelő ideig alkalmazva gyulladáscsökkentő, csillapítja a fájdalmat és javítja a mozgásképességet porckopás esetén. Kúraszerű, 3 hónapig tartó szedés ajánlott, a kúrák között legalább két hónap szünetet kell hagyni. A természetben főleg a kagylók és más tengeri állatok páncéljában található meg, sok készítmény alapanyagát ez a természetes forrás adja, ezért fokozottan érdemes tájékozódni allergia esetén.

A kondroitin-szulfát és a hialuronsav molekulák kiváló vízmegkötő tulajdonsággal rendelkeznek, melynek köszönhetően rugalmasságot és teherbírást biztosítanak a porcszövet számára. A porc alapállományán túl az ízületi folyadékban is megtalálhatóak, javítják annak viszkozitását („csúszós” állagát), ezáltal az ízületek „kenését”.

A glükózamin szedése esetén fokozottan kell figyelniük a vércukorszint csökkentő gyógyszereket és az inzulint használóknak, mert csökkentheti ezek hatását, ezért cukorbetegek a glükózamin szedése mellett rendszeresen ellenőrizzék a vércukorszintjüket.

A megfelelő készítmény kiválasztásához kérje kezelőorvosa vagy gyógyszerésze segítségét.