Kötőhártya-gyulladás

A kötőhártya-gyulladás a szemhéj és a szemgolyó egy részét fedő áttetsző hártya (conjunctiva) gyulladásos vagy fertőzéses megbetegedése. Az egyik legelterjedtebb szemészeti betegség, minden korcsoportban előfordulhat.

A kiváltó ok alapján a betegséget a következőképpen oszthatjuk fel: fertőzéses eredetű - baktériumok, vírusok, gombák, illetve paraziták által okozott -, és nem fertőzéses jellegű. A nem fertőzéses kötőhártya gyulladások között meg kell említenünk az allergiás kötőhártya-gyulladást, és a szem szárazságából adódó kötőhártya-gyulladást.

Types of Conjunctivitis (Pink Eye) - All About Vision

A kötőhártya-gyulladás tünetei: a szem viszketése, idegentest-érzés, égő, szúró fájdalom, erős könnyezés, váladékozás (bakteriális esetben gennyes, vírusos esetben víztiszta), a szemhéjak összeragadása, a szemhéjak és a szem körüli terület feldagadása, a szem kipirosodása, fényérzékenység.

Bakteriális kötőhártya-gyulladás esetén antibiotikum tartalmú szemcsepp használatára lehet szükség, ezt használva a fertőzés néhány napon belül elmúlik, azonban ezek a szemcseppek minden esetben vénykötelesek. Vény nélkül antibiotikumos szemkenőcs használatára van lehetőség. A vírusos kötőhártya-gyulladás nem kezelhető antibiotikus szemcseppekkel, illetve szemkenőcsökkel, a vírusfertőzésnek egyszerűen le kell zajlania. Elhúzódó esetben érdemes lehet enyhe antibiotikum szemcsepp adagolása, természetesen nem oki kezelésként, hanem kizárólag a bakteriális felülfertőződés megelőzésére. Ha allergia áll a kötőhártya-gyulladás hátterében, antihisztaminok, szemcseppek (súlyosabb esetben szteroidok) használata jön szóba. Szemszárazság okozta gyulladás esetén műkönnyek használata javasolt.

A kötőhártya-gyulladás terjedés megelőzésének legjobb módja a megfelelő higiénia.

Szemünk egészségének támogatása

A képen közelkép, Írisz, szempilla, orgona látható
Automatikusan generált leírás

Szemünk egészsége elengedhetetlen a mindennapokban, különböző vitaminokra és ásványi anyagokra van szüksége a megfelelő működéséhez. Egyes szembetegségekben szenvedő vagy azok kockázatának kitett emberek esetében a vitaminok, ásványi anyagok segíthetnek lassítani, vagy megelőzni ezeket a betegségeket, ilyen betegség például a makula degeneráció vagy a szürkehályog.

Milyen vitaminok elengedhetetlenek szemünk egészsége szempontjából?

A vitamin

Az A vitamin egy zsírban oldódó vitamin, előanyaga a béta-karotin, amelyből a szervezet képes előállítani az A vitamint. Antioxidáns hatású, a szabadgyökök megkötésére képes. Részt vesz a szem fény receptorainak a működésében. Hiányában farkasvakság alakulhat ki, a szaruhártya károsodhat, ezáltal teljes látásvesztéshez is vezethet. Forrásai: tej, máj, paradicsom.

Lutein és zeaxantin

Karotinoid vegyületek, szerkezetük nagyon hasonló. Megtalálhatók a retinában és a szemlencsében. A lutein és a zeaxantin is antioxidáns hatású, a szabadgyökök okozta károsodások kivédésében fontosak. Elnyelik a legerősebb UV-sugárzást, ezáltal védik a szemet. Az emberi szervezet nem tudja előállítani a luteint, táplálkozással, étrendkiegészítőkkel kell a szervezetünkbe juttatnunk. A lutein és a zeaxantin megtalálható a spenótban, paprikában, kelkáposztában. Tanulmányok kimutatták, hogy ezek a vegyületek megelőzhetik a szürkehályog kialakulását, és megakadályozhatják vagy lassíthatják a makula degenerációt.

E vitamin

Az E vitamin egy zsírban oldódó vitamin, antioxidáns hatású, a szabadgyökök károsító hatásaitól védi a retinát. Segíti az A vitamin felszívódását. Növényi olajok, magvak, borsó tartalmazza.

C-vitamin

Vízben oldódó vitamint, az emberi szervezet nem képes szintetizálni. Szintén antioxidáns hatású, védi a szaruhártyát a szabadgyökök hatásaitól. Paprikában, paradicsomban, leveles zöldségekben található.

Cink

A cink olyan ásványi anyag, amely segít fenntartani a retina, a sejtmembránok és a szem fehérjeszerkezetének egészségét. A cink részt vesz az A vitamin normál anyagcseréjében.

Omega-3 zsírsav

A DHA (dokozahexaénsav) a retina fotoreceptorainak komponense, a látás minőségében van fontos szerepe. Hiánya látásromláshoz, makula degenerációhoz vezethet. Segíti a könnytermelést, ezáltal szemszárazságban is alkalmazható. Omega-3 zsírsavakban gazdag ételek: olajos halak, lenmag, dió.

Szemünk egészségéért sokat tehetünk megfelelő táplálkozással, étrendkiegészítőkkel, illetve ha rendszeresen veszünk részt látásvizsgálaton. Javasolt mindenkinek évente ellenőriztetni látását, szemének egészségét.

A képen szöveg, CD látható
Automatikusan generált leírásA képen szöveg látható
Automatikusan generált leírás

Források: