Október a látás hónapja. A látás elengedhetetlen a mindennapi életben és a munkavégzésben, emiatt fontos odafigyelni szemünk egészségére. Az alábbiakban a szem leggyakrabban előforduló betegségeiről fogunk beszámolni.

Szemszárazság

A szem szárazsága gyakori probléma, minden harmadik ember érintett lehet. Szemszárazság esetén a szemgolyót borító könnyfilm elégtelen lesz, amelyet okozhat a könnytermelés csökkenése vagy a könny összetételének megváltozása.

Kellemetlen tünetekkel járhat: égő, viszkető érzés, vörös szem, fokozott könnyezés, idegentest érzés, fájdalomérzet.

A szemszárazság leggyakoribb okai: száraz levegő, huzat, dohányfüst, poros környezet, klíma használata, képernyő előtti munkavégzés, modern életvitel (egy perc alatt átlagosan 22-t kellene pislognunk, de az okostelefonok vagy táblagépek előtt ez akár 5-7 pislantás/percre is csökkenhet), kontaktlencse használata, időjárás kedvezőtlen körülményei (erős szél, téli hideg, szárazság), gyógyszerek mellékhatása (vérnyomáscsökkentők, fogamzásgátlók), hormonális változások (terhesség, szoptatás, menstruáció, változó kor), bizonyos esetekben a szemszárazság komolyabb betegségeket is jelezhet.

A legtöbb esetben néhány egyszerű változtatással, például munka közbeni szünetek beiktatásával vagy párásító készülék alkalmazásával, műkönny használatával könnyen megszüntethetők a tünetek. Ha azonban ezek nem járnak együtt javulással, komolyabb kivizsgálásra is szükség lehet.

Szemkönnyezés

A szemkönnyezés leggyakoribb okai a kor előrehaladtával járó változások, az allergiák és paradox módon a szemszárazság. A szemet érintő fertőzések és egyes belgyógyászati betegségek, mint a cukorbetegség, szintén fokozott könnyezéssel járnak. A szemkönnyezés okát valamennyi esetben ki kell vizsgáltatni.

Három fő okot különíthetünk el:

1. A könnyelvezető rendszer funkcionális zavara (pl. a szemhéjműködés zavara)
  2. A szem anatómiai rendellenességei (pl. a könnycsövecskék elzáródás)
  3. Fokozott könnytermelés (pl. a szemhéjak, a kötőhártya vagy a szaruhártya irritációja miatt)

Kezelése szintén szemcseppel történhet, amely nedvesíti a szem felszínét, csökkenti a könnyfilm párolgását, illetve stabilizálja a könnyfilm lipid rétegét.

Szemviszketés

A szemviszketést legtöbbször valamilyen allergiás reakció okozza. Allergének - például pollen, por, állati szőrök, vegyszerek - okozzák a szemben és a környező szövetekben lévő hisztamin-vegyületek felszabadulását, ami viszketést, vörösséget és duzzanatot eredményez. Előfordulhat, hogy egyesek a szem körül alkalmazott krémekre, kozmetikumokra, sminkekre allergiásak. Az allergia jelentkezhet az év bármely szakában, de időszakosan is, általában a tavaszi-őszi hónapokban. Szem viszketést okozhat még a szemhéjak gyulladása és a száraz szem szindróma is.

Próbáljuk meg elkerülni a viszkető szemek dörzsölését, ugyanis hatására csak még rosszabb állapotba kerülhet a szemünk, egyrészt, mert így még több hisztamin szabadulhat fel, másrészt, megsérthetjük a szaruhártyát, sőt előfordulhat, hogy a kezünkről baktériumokat viszünk a szemünkbe, ez pedig jelentősen megnöveli a felülfertőződés rizikóját. A szemviszketés kezelésére, ha allergia okozza, nagyon jól alkalmazhatóak az antihisztamin-tartalmú gyógyszerek, szemcseppek. Szemszárazság miatti viszketésre használjunk műkönnyet.

Szemvörösség

A szemvörösség akkor alakul ki, amikor a szemben lévő erek kitágulnak, így a szem fehérje „véreressé” válik. Ez az esetek többségében nem zavarja a látást, de kívülről nézve aggasztó, zavaró látvány.
A vörös szemet leggyakrabban allergia okozza, de fertőzés, kötőhártya-gyulladás, elpattant erek, szemszárazság, kontaktlencse viselés, huzat, erős fény, sok olvasás, számítógép előtt töltött sok idő, kevés alvás, bizonyos kozmetikumok (például szemfesték, sampon) vagy füst is okozhatja.

Összességében elmondható, hogy a szemvörösség miatt általában nem kell aggódni, hiszen az esetek többségében magától, viszonylag rövid idő alatt elmúlik. Ha hosszabb ideje fennáll a probléma és fájdalom is kíséri forduljunk orvoshoz. Ma már számos olyan szemcsepp létezik, amely enyhíti a tüneteket, ezekről minden esetben kérje ki gyógyszerésze, kezelőorvosa vagy szemésze véleményét. Nagyon fontos, hogy érösszehúzó hatóanyagot abban az esetben alkalmazzunk, ha rövid időn belül meg kell oldanunk a szemvörösséget, egyéb esetekben más, nyugtató hatású szemcseppeket használjunk. Emellett gondoskodjon a megfelelő alvásról, használja kevesebbet modern eszközeit, kerülje a sminkhasználatot és a kontaktlencse viselést.

A szemünk nagyon sérülékeny, ezért kiemelten fontos, hogy probléma esetén időben kezdjük meg annak kezelését, kérjük szakember segítségét. Október a látás hónapja, ennek alkalmából egyes szemészeti termékek 20% kedvezménnyel várásolhatóak meg.